Az ÁFA alanyai 2013 óta választhatják a pénzforgalmi elszámolást az ÁFA megállapítására.
Ebben az esetben az adóalanynak a fizetendő ÁFÁ-t a bevallási időszakban kell meghatároznia, amelyben
a vevő ténylegesen kifizette a számlát. Ez azt jelenti, hogy nem a számla kiállításakor keletkezik ÁFA-
fizetési kötelezettség, hanem csak akkor, amikor a bevétel valóban pénzügyileg realizálódik.
A pénzforgalmi elszámolás választása esetén tehát nem kell adót fizetni olyan számlák után, amelyek
ellenértéke még nem érkezett meg. Ugyanakkor az olyan számlák áfatartalmát is csak akkor vonhatjuk le,
ha a fizetésüket már rendeztük.
Ha egy vállalkozás nem alkalmazza a pénzforgalmi elszámolást, akkor is csak akkor vonhatja le egy
pénzforgalmi elszámolást választó adóalany által kiállított számla áfatartalmát, ha már kifizette a számla
teljes összegét. Emiatt fontos, hogy a kibocsátott számlákon feltüntetésre kerüljön a „Pénzforgalmi
elszámolás” megjegyzés, hogy a partner tisztában legyen vele, hogy pénzforgalmi elszámolásos számlát
kapott.
Pénzforgalmi elszámolást azok az ÁFA adóalanyok választhatják, akik az alábbi feltételeknek együttesen
megfelelnek:
- A tárgyév első napján kisvállalkozásnak minősülnek, vagy olyan vállalkozás, amely a KKV
kategória hatálya alá tartozik. - Gazdasági céllal telepedtek le Magyarországon, vagy ha nem történt gazdasági célú letelepedés,
akkor a lakóhelyük vagy szokásos tartózkodási helyük belföldön van. - Nincsenek csőd- vagy felszámolási eljárás alatt.
- Nem választották az alanyi adómentességet.
Továbbá a választás feltétele, hogy az adóalany összes termékértékesítése és szolgáltatásnyújtása után az
adó nélküli összege, amelyet a tárgyévben ténylegesen vagy várhatóan kap, éves szinten nem haladja meg
a 125.000.000 forintot.